078 619 30 68 info@steunpuntkoel.nl

In de maand van de diëtist plaatsen wij diverse informatieve items op onze site over het diëtistenberoep en alles wat met diëtetiek te maken heeft. Vandaag een item over eetgedrag.

De samenstelling van ons voedingspatroon wordt grotendeels bepaald door het eetgedrag. Zo hebben onze opvoeding, de sociale omgeving, religie, onze financiële mogelijkheden en onze genetische voorkeur voor bepaald voedsel een grote impact.

Primaire regelmechanismen beïnvloeden ons eetgedrag

Om in leven te blijven moet ieder mens minimaal een aantal keer per dag eten en/of drinken. Eten en drinken zijn één van onze primaire levensbehoeften; doodgewoon om onszelf, ons soort als mens in stand te houden. Honger is onze reddende engel; zouden we geen honger ervaren en zou er geen eten om ons heen zijn die honger opwekt, dan zouden we vergeten te eten. We eten en drinken technisch gesproken om de nodige voorraden van het lichaam aan te vullen. Ons lijf weet feilloos hoeveel er exact nodig is van alles. De reden dat je verleidingen niet kunt weerstaan of juist een gevoel van verzadiging niet kan negeren, is dan ook om te overleven. Wanneer vraag en aanbod in evenwicht zijn met elkaar is er sprake van een balans, de energiebalans. De medische term hiervoor is energetische homeostase.

Het zal u echter niet vreemd in de oren klinken als we heden ten dage niet meer primair bezig zijn met ‘onze voorraden’ aan te vullen en onze energiebalans in evenwicht te houden. We eten vooral met plezier en vaak ook om onszelf te belonen. Wanneer we onszelf belonen, komen er regelstoffen vrij die ons een aangenaam gevoel bezorgen. Bepaalde gedeelten voorin de hersenen worden geactiveerd waardoor we ons prettig voelen (mede door de productie van dopamine). Wanneer er een overmatige behoefte bestaat naar dopamine, kunnen we vervallen in een eetverslaving.

Drie typen eetgedrag
Grofweg kunnen we drie type eetgedragingen te onderscheiden: lijngericht, extern gericht en emotioneel eetgedrag. Meestal hebben mensen een mix van twee of meer soorten eetgedrag.

  1. Bij emotioneel eetgedrag is cognitieve gedragstherapie de voorkeursbehandeling.
  2. Extern gerichte eters dienen zich bewust te zijn van de prikkels in hun omgeving en met strategieën zien te voorkomen meer te zullen eten dan ze nodig hebben.
  3. De lijngerichte eter gaat juist voorbij aan zijn/haar eetbehoeften als offer voor beheersing van het gewicht.

Voor alle typen kan een diëtist hulp bieden. Het werk van een diëtist gaat verder dan het voorschrijven van diëten. Meer weten? De diëtisten in onze regio staan voor u klaar.