078 619 30 68 info@steunpuntkoel.nl

Krijgt u in uw spreekkamer regelmatig ‘foodies’, die bang zijn van brood en suiker en die kokosvet en havermout omarmen? Of bent u al blij als uw patiënten wat minder patat en wat meer groenten gaan eten? Deze tweedeling, in hoge en lage (voedings)cultuur, geeft direct het spanningsveld aan waarin de Gezondheidsraad komt met de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding (RGV) ter preventie van chronische ziekten in de algemene bevolking.

De media geven een platform aan cabaretiers (de bamischijf van vijf) en zelfbenoemde voedselgoeroe’s die om het hardst de adviezen onderuit halen. Toch is het advies van de Gezondheidsraad, gebaseerd op meta-analyses en systematische reviews*, het beste wat we hebben voor de dagelijkse praktijk in de spreekkamer. In het voorjaar van 2016 komt daarbij de vernieuwde Schijf van Vijf uit. Een voorlichtingsmiddel dat sinds 1953 bestaat en een bekendheid heeft van 90% in de Nederlandse bevolking.

 

Wat is er veranderd

Ten opzichte van de richtlijnen van 2006 valt vooral de switch richting duurzaam en meer plantaardig op. Er is uitbreiding (noten, peulvruchten, groente) en beperking (alcohol, vis, rood en bewerkt vlees). Daarbij nieuwe richtlijnen t.a.v. thee (minstens 3 koppen per dag), koffie (gefilterd) en zout (max. 6 gram per dag). Zuivel, brood (volkoren) en vetten (zacht/vloeibaar) worden her gewaardeerd. Vruchtensap wordt gezien als een suikerhoudende drank en afgeraden en voedingssupplementen worden alleen aan specifieke groepen geadviseerd.

 

Voeding op maat

Daarbij wordt nadrukkelijk aangegeven dat het hele voedingspatroon van de individuele mens van belang is. De richtlijnen geven een betere mogelijkheid in de tijd veranderende voedingspatronen in te vullen. Te denken valt hierbij aan de invloed van andere culturen, maar ook voorkeuren op basis van eigen opvattingen over voeding (biologisch, veganistisch, puur). Hier komt de diëtist in beeld met haar kennis en kunde om een voeding volwaardig samen te stellen. Want die noten, is het wel goed elke dag een hand noten te nemen als je te zwaar bent? En hoe kom ik onder die 6 gram zout in mijn voeding en eet ik toch nog lekker? Of: ik heb zo weinig eetlust, ik kan dat allemaal niet op? Dit is maatwerk dat alleen de paramedisch opgeleide diëtist in de vingers heeft. Zij (of hij) kent de achtergronden van de richtlijnen goede voeding, de voedingspatronen en de ziektebeelden. Bovendien kan zij coachen, motiveren en praktisch maken. Ga eens in gesprek met een diëtist en verwijs bij voedingsvragen door. Via de ketenzorg en via de basisverzekering is er vergoeding voor de diëtist. Uw patiënt krijgt dan een persoonlijk en adequaat advies.

*Bronnen:
http://dcn-dietist.nl/dcndietist/wp-content/uploads/sites/2/2015/11/advies_in_kort_rgv2015.pdf

  • Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24. ISBN 978-94-6281-089-1
  • Werkwijze van de Commissie Richtlijnen goede Voeding 2015; publicatienr. A15/03. ISBN 978-94-6281-043-3
  • Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic diseases. Report of the joint WHO/FAO expert consultation, 2003

Konnie Crielaard, diëtist MSC